søndag 6. mai 2018

Åp.7

Dagens kapittel åpner med denne overskriften "Guds tjenere merkes med segl" - og forteller om hvordan Gud vil bevare sine gjennom den vonde trengselen som åpenbaringen også forteller om.

 2 Og jeg så en annen engel: Han steg fram fra øst og bar den levende Guds segl. Med høy røst ropte han til de fire engler som hadde fått makt til å skade jorden og havet:  3 «Rør ikke jorden eller havet eller trærne før vi har satt et segl på pannen til vår Guds tjenere.»

Først nevnes 144 000 som er av Israels folk, så kommer en stor hvit skare som ingen kan telle. Jeg virkelig fryder meg over at det er sååå mange!!
 9 Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, av alle folk og tungemål. De stod foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper og med palmegrener i hendene. 10 Og de ropte med høy røst:
        Seieren tilhører vår Gud,
        han som sitter på tronen, og Lammet.


Det blir mye sitater i dag, men jeg velger likevel å avslutte med siste del av kapitlet, som en takkebønn til Gud. 
Da sa han til meg: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og som har vasket sine klær og gjort dem hvite i Lammets blod. 15 Derfor står de nå for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem. 16 De skal ikke lenger sulte eller tørste, og sol eller brennende hete skal ikke falle på dem. 17 For Lammet, som står midt foran tronen, skal være deres hyrde og føre dem til kilder med livets vann, og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne.»
Jeg valgte å utheve dette at vi er vasket i lammets blod - det er av nåde vi er frelst. Johannes første kapittel forteller at "alle ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn" Videre i kap 3 sier Jesus "for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt men ha evig liv"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar