torsdag 10. mai 2018

2.Joh 1

Åpningen av dagens kapittel overrasket meg litt

Den eldste hilser den utvalgte frue og hennes barn, som jeg i sannhet elsker
 5 Og det jeg skriver og ber deg om nå, frue, er ikke et nytt bud, men det vi har hatt fra begynnelsen, at vi skal elske hverandre.  6 Og dette er kjærligheten: at vi lever etter hans bud. Dette budet har dere hørt fra begynnelsen, og det skal dere følge. 

Hm, tenkte jeg med et smil, er det et kjærlighetsbrev her også? :-D 
Jeg valgte å google litt på dette brevet, og fant Bibelsiden og likte forklaringen der. Det kan være skrevet til en frue, men sannsynligvis er det slik de tiltaler kirken. Slutten på brevet styrker den tanken;
 13 Din utvalgte søsters barn hilser deg.

Kjærlighet og sannhet er to sentrale ord i Johannes sine brever, også i dette.

I dag ber jeg, slik Paulus oppfordret Timoteus;
Og nå formaner jeg dere framfor alt å bære fram bønner og påkallelse, forbønner og takk for alle mennesker.  2 Be for konger og alle som har en høy stilling, så vi kan føre et stille og fredelig liv, som er preget av gudsfrykt og vinner respekt.  3 Dette er rett og godt for Gud, vår frelser,  4 han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne.  (2.Tim.2)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar