søndag 22. april 2018

Joh 14

Dagens kapittel starter med denne oppfordringen:
 La ikke hjertet bli grepet av angst. Tro på Gud og tro på meg!  
Videre snakker Jesus varmt om vårt nye hjem som han skal gjøre i stand for oss. (Vi ser en fantastisk beskrivelse av dette også i Åp.21) "Hvordan kommer vi dit?" spør disiplene, og Jesus svarer at Han er veien, sannheten og livet. 

Så kommer den spennende delen der de spør "Vis oss Faderen" og Jesus svarer;
 6 Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.  7 Hadde dere kjent meg, da hadde dere også kjent min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.»
   
  8 Da sier Filip: «Herre, vis oss Faderen, og det er nok for oss.»  9 Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Faderen. 

Vers som viser at Herren Gud ikke bare er ett - han er EN. Jeg syntes fortsatt det er vanskelig å forstå, men det er ikke lenger vanskelig å tro. 
Fra vers 15 forteller Jesus om Den Hellige Ånd, beskrevet her som sannhetens Ånd. Han sier også
 18 Jeg skal ikke la dere bli igjen som foreldreløse barn, jeg kommer til dere. Også her ser vi hvordan Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er EN. Gud er stor!
 20 Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere.

Kapitlet avslutter på sammen måte som det starter
27 Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.

Dagens takkebønn er nettopp om Den Hellige Ånd som veileder og trøster oss til dette livet. Og en takknemlighet til denne nye himmel og jord som venter oss.
Jeg ber også for mine rundt meg, at Den Hellige Ånd skal åpenbare det for dem, og veilede dem inn til dette! Jeg ber om at Ord som tidligere er sådd, skal begynne å spire og gro til dette nye livet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar