onsdag 4. april 2018

Joh 11

Dagens kapittel forteller om et av de største undrene Jesus gjorde. LASARUS. Hvem har ikke hørt om ham...? :-D

Hele kapitlet er virkelig verdt å lese. Her er det mange ting å reflektere og undre over!

Jeg har lyst til å ta fram at Marta og Maria gikk i forbønn for sin bror. De visste jo at Jesus var en god venn av dem, at han var glad i dem og at han kunne helbrede syke. Men så kom han ikke...  De fikk ikke svar på sine bønner. Han til og med uteble med vilje (v.6)... Sorgen var stor når Jesus endelig kom - alt for sent (trodde de)

Fire dager i graven - ingen skulle være i tvil om at dette var et under. I tillegg var det kommet mange mennesker for å sørge sammen med dem. Og akkurat det gjør øyeblikket ekstra stort, når Jesus viser hvem han er - en som seirer over døden!
Tenk hvilken trostyrke dette må ha vært for dem som senere fikk høre at Jesus hadde stått opp fra de døde. Og akkurat det tror jeg var hensikten med at Jesus ventet med bønnesvaret.

Det var virkelig vondt for Marta og Maria som i sorg måtte gravlegge sin bror. Men lett var det ikke for Jesus heller. Han gråt med dem (v.35)


Jeg har kanskje en underlig bønn i dag - men i dag ber jeg for alle som ber... Det kan i blant være en kamp for de som ber, særlig når de ikke forstår svarene. Eller at de ikke ser svarene. Takk at du Herre, likevel alltid er nær dem. En dag skal vi alle forstå.

-----------------

Jeg fikk lyst til å dele noen tanker til som dukket opp da jeg delte dette på bønnemøtet i kveld. Det var en som gjennom bønnen siterte en tekst fra bibelen "Herre, øk vår tro" (Luk 17) og da kom jeg til å tenke på denne teksten igjen. Jesus møter Marta, og gjennom samtalen vil jeg absolutt si at han styrket og økte hennes tro (v.21-28)  Men mens han styrket Martas tro gjennom Ord, så møtte han Maria på en helt annen måte. Maria var tynget av sorg, og hun som ellers elsket Guds Ord, hun trengte noe helt annet akkurat nå... nemlig trøst og medfølelse. Og det er akkurat hva Jesus møter henne med (v.34-35) Jeg tror også det var med å styrke Marias tro.

Til slutt var det en fra bønnemøte som kom med en utfordring som bygger på denne teksten; Gi aldri opp å be!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar