onsdag 11. april 2018

Ap.gj.4

I dagens kapittel havner Peter og Johannes i fengsel. De som dagen før hadde vært i et vanvittig "vekkelsesmøte" hvor en mann som var født lam ble helbredet, og hvor mulighetene til å forkynne om Jesus var kjempestor. I dag satt de fanget i fengsel... Deres kraft og styrke derimot, var akkurat den samme (wow, tenk det!)
  7 De lot apostlene bli ført fram og forhørte dem: «Hvilken kraft og hvilket navn gav dere makt til å gjøre dette?»  8 Da ble Peter fylt av Den Hellige Ånd og svarte dem: 
De kunne jo sunket sammen og spurt i fortvilelse "Kjære Gud, hva mente du med dette...?" Det er lov da!! Og forståelig. Det jeg ønsker å lære av dette, er at det går an å være sterk også nå :-D for enda bedre resultater. Gud, som er med oss i både gode og vonde dager!
Tenk, Peter og Johannes som var blitt fengslet for evangeliets skyld, de fortsetter like frimodig å forkynne også for disse rådsherrer. 
 12 Det er ikke frelse i noen annen, for i hele verden er det blant mennesker ikke gitt noe annet navn som vi kan bli frelst ved.» 
Noe annet de sier, som også skaper lengsel i meg, er dette;
 20 Men vi kan ikke la være å tale om det vi har sett og hørt.» 
Jeg vil gjerne dele det jeg har sett og hørt, men jeg skulle også så gjerne se og høre mer. Ikke bare for egen del, men for å se menigheten vokse. Jeg tror at det er hva som må til. Hva tror du Gud? Hva må til får at din menighet skal vokse?
Kjærlighet - det er Ordet jeg føler jeg blir møtt med. Det er også det vi har snakket en del om de siste to årene. Kjærlighet til hverandre, i stede for krav, kritikk og baksnakking... Kjærlighet er synlig, gjør under, og får ting lettere til å vokse. Herre, vi trenger Deg og din kjærlighet. Lær oss å elske!

Da Peter og Johannes kom ut av fengslet, står det;
23 Etter at de var løslatt, gikk de til sine egne og fortalte hva overprestene og de eldste hadde sagt. 24 Da de andre hørte det, forenet de seg alle i bønn til Gud 
De siterer Ordet og ber, og dette skjer;
31 Da de hadde bedt, skalv stedet der de var samlet, og de ble alle fylt av Den Hellige Ånd, og de talte Guds ord med frimodighet. 32 Hele flokken av troende var ett i hjerte og sinn

Herre, i dag ber jeg for din menighet. Jeg ber om hjelp til å SE og HANDLE på det du viser meg. Jeg ber for menighetens medlemmer. Både de aktive og de inaktive. La de få smake og se at du er god! Vekk opp en lengsel i dem, både etter mer av Deg og etter å se en levende menighet bli bygget Åros :-D

Refleksjoner fra 2021 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar