tirsdag 24. april 2018

1.Joh.3

Dagens kapittel startet så bra 
Se, hvor stor kjærlighet Faderen har vist oss: Vi får kalles Guds barn, og vi er det. 
Kjente jeg frydet meg på den. Men så kom dette litt ... vanskelige..

 7 Mine barn, la ikke noen føre dere vill! Den som lever rett, han er rettferdig, likesom Kristus er rettferdig.  8 Den som synder, er av djevelen, for djevelen har syndet fra begynnelsen. Og det var for å gjøre ende på djevelens gjerninger at Guds Sønn åpenbarte seg.  9 Den som er født av Gud, synder ikke. For den sæd Gud har lagt ned i ham, blir i ham; han kan ikke lenger synde, fordi han er født av Gud.

Dette ble litt vanskelig for meg, selv om jeg fant noe svar i slutten av kapitlet (kommer tilbake til det) Jeg valgte derfor å hente litt hjelp i bibelportalen til Jostein Nielsen. Her er det veldig mye å hente, ikke noe man kommer igjennom på en morgenkvist :-) Men for deg som ønsker et dypdykk, er det verdt å se. Mye bra!

Noe av svaret kom som sagt i slutten av kapitlet;

18 Mine barn, vår kjærlighet må være sann, ikke tomme ord, men handling. 19 Slik skal vi vite at vi er av sannheten, og vi skal stille våre hjerter til ro for hans åsyn.20 For selv om hjertet fordømmer oss, er Gud større enn vårt hjerte og vet alt.21 Mine kjære, dersom vårt hjerte ikke fordømmer oss, har vi frimodighet for Gud.22 Og det vi ber om, får vi av ham, fordi vi holder hans bud og gjør det som er etter hans gode vilje. 23 Og dette er hans bud: Vi skal tro på hans Sønn Jesu Kristi navn og elske hverandre, slik som han bød oss. 24 Den som holder hans bud, blir i Gud og Gud i ham. Og at han er i oss, det vet vi fordi han har gitt oss sin Ånd.

Kom også på et vers jeg ble minnet om i går - det dobbelte kjærlighetsbudet, det som hele loven og profetene hviler på (Matt.22)  Kjærligheten utretter under. 

Jeg er så glad for at du Herre, beskrev loven på denne måten - å elske av hele sitt hjerte. Å fokusere på dette, framfor å fokusere på bud og regler, både for seg selv og andre. Å elske, oppmuntrer til det gode livet.
Jesus, jeg ber for dagen i dag! Vil prøve å huske på dette i dag, og stadig minnes på hvor godt det er å elske - og bli elsket. 

Det er lett å elske disse søte små som jeg omgås om dagen. Det er når jeg møter noe (les noen... hm) som virkelig får fram andre følelser i meg - det er da jeg trenger å øve på dette med å elske. Det er hva Jesus oppmuntrer til i Matt 5
 46 Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? 47 Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme? 48 Vær da fullkomne, slik som deres himmelske Far er fullkommen.

Så - kjærlighetsbudet er ikke så enkelt som man skulle tro...
Gud velsigne deg :-) I det minste har vi bare ett bud å tenke på; Å elske! Elske Gud, elske hverandre, elske deg selv. 
Takk at du Herre, elsker oss først, og setter oss i stand til å elske! (1.Joh.4;19)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar