lørdag 31. mars 2018

Salme 119;30-59

 Dagens salme del fortsetter å snakke varmt om Ordet. Det er rett og slett LIVET til salmisten. Minner meg litt om min tittel på bloggen  min Livet i Ordet - jeg startet den i 2006 nettopp fordi jeg kjente glede og liv i Ordet, og at det hadde stor betydning for livet mitt. Her delte jeg min hverdagstro gjennom både sorger og gleder, og andre ting jeg måtte være opptatt av. Men som en rød tråd gjennom det hele, var Ordet. 

Jeg merker hvordan salmisten også har Ordet som sin glede og hjelp gjennom livet. 

35 La meg gå på den sti dine bud viser,
        for jeg har min glede i den.


 40 Se, jeg lengter etter dine påbud,
        hold meg i live ved din rettferd!


47 Jeg har min glede i dine bud,
        og jeg elsker dem.
   
 48 Jeg løfter mine hender
        til dine bud, som jeg elsker,
        og grunner på dine forskrifter.
   
 49 Kom i hu ditt ord til din tjener!
        Du har jo gitt meg håp.
   
 50 Dette er min trøst i nøden,
        at ditt ord holder meg i live.


Flere ganger kan vi lese hva salmisten gjør når livet går i mot. Han minnes det Gud har gjort tidligere - og det styrker tanken på hva Gud kan og vil gjøre i dag
 52 Jeg minnes dine dommer fra gammel tid;
        Herre, da finner jeg trøst.


54 Dine forskrifter er blitt til sanger for meg
Jeg kjenner det på samme vis. Jeg har sagt det noen ganger også, når noen snakker varmt om lovsang; Ordet er som lovsang i mine ører :-D 

Ordet er også til hjelp når noe er vanskelig. Jeg synger med salmisten;
56 Slik er det blitt for meg
        at jeg følger dine påbud.
   
 57 Herren er min lodd og del;
        jeg har sagt at jeg vil holde dine ord.
   
 58 Jeg bønnfaller deg av hele mitt hjerte:
        Vær meg nådig etter ditt ord!

Nåde - tenk så heldig jeg er som har lært Deg å kjenne Herre, som en som lengter etter å gi oss nåde. Ja, i Ditt Ord finner vi mange løfter på akkurat det. 

Jesaja.30;18
Men Herren lengter etter å være nådig mot dere, derfor reiser Han seg og vil vise dere miskunn. For Herren er en rettens Gud. Salig er alle som venter på Ham.

Joh.1;16-17
Av Hans fylde har vi alle fått, nåde over nåde. For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.


Min bønn i dag er en stor TAKK - for Ordet og for Guds nåde!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar