lørdag 17. mars 2018

Salme 118

Dagens salme er en hyllest til Gud. Den starter med en oppfordring til lovsang

Pris Herren, for han er god,
        evig varer hans miskunn!
   
  2 Så skal Israel si:
        Evig varer hans miskunn.
   
  3 Arons ætt skal si:
        Evig varer hans miskunn.
   
  4 De som frykter Herren, skal si:
        Evig varer hans miskunn 


Så beskriver David videre, i lovsangstoner, Guds trofasthet gjennom alt han møter. 

 14 Herren er min kraft og min styrke,
        og han er blitt min redning.
(1978)


I en annen oversettelse lyder verset slik;
 14 Herren er min styrke og min sang,
          han er blitt min frelse.
(2011)


Salmisten avslutter med en takk til Gud

  28 Du er min Gud, jeg takker deg,
          min Gud, jeg opphøyer deg.
          
   
 29 Takk Herren, for han er god,
          evig varer hans miskunn.


En takknemlighet jeg gjerne synger med i :-D

Refleksjoner fra 2021 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar