søndag 18. mars 2018

Joh 8:31-59

31 Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. 32 Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.»

Det ligger et nydelig løfte i dagens kapitteldel. Å lese Guds Ord gjør oss kjent med sannheten, og den skal gjøre oss fri. 

Jødene som hørte det, kjente seg allerede frie og forstod ikke hva Jesus mente, men Jesus forklarte at friheten Ordet gir, er virkelig frihet (v.36)

Det blir en debatt mellom Jesus og fariseerne, men det er vanskelig for dem å se. Som om de er fastlåst i egne tankebaner og ikke er åpen for å se det som skjer. Når Jesus snakker om evig liv spør de forskrekket;
53 Du er vel ikke større enn vår far Abraham? Både han og profetene er døde. Hvem gir du deg ut for å være?»

Visst var han større enn Abraham :-D

 56 Deres far Abraham jublet over å skulle se min dag. Han fikk se den dagen og frydet seg.» 57 «Du er ennå ikke femti år og har sett Abraham?» sa jødene. 58 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg.»

Dette ble for mye for farisserne....(siste vers)

Vi kan smile av det, eller riste på hodet. Men de hadde sine sterke overbevisninger som mange av oss i dag også har. Hvor åpne er vi for å se noe nytt...? Jeg må innrømme at jeg er en skeptiker, og redd for å trå feil. Måtte du alltid være min veileder Gud!! Å måtte jeg være åpen for Deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar