onsdag 28. februar 2018

Josva 5

Dagens kapittel åpner slik;
Da alle amorittkongene på vestsiden av Jordan og alle kanaaneerkongene ute ved havet hørte at Herren hadde tørket ut vannet i Jordan for israelittene til de hadde kommet over, smeltet hjertet deres bort, og de mistet motet på grunn av israelittene. 

Israelittene fikk på den måten ro til sine forberedelser (alle menn skulle omskjæres) 
Noe helt annet som skjedde nå, var dette;
 11 Og dagen etter påske, nettopp den dagen, spiste de av landets grøde: usyret brød og ristet korn. 12 Fra den dagen ble det slutt på mannaen. Siden israelittene nå kunne spise av landets grøde, fikk de ikke mer manna. Det året spiste de av avlingen fra Kanaans land. 
Hvilken fest det må ha vært, etter å ha levd på manna i 40 år. (selv om det også var et under ;-)

I slutten av kapitlet opplever Josva en sterk bekreftelse på Guds kall. Han står ansikt til ansikt med føreren av Herrens hær. 


Gud er på vår side, og kjemper for oss! Den største seieren er allerede vunnet, da Jesus tok vår straff på Golgata. I Joh 16 sier Jesus

33 Dette har jeg sagt dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsler. Men vær frimodige, jeg har seiret over verden!»

Har lyst til å legge ved en sang fra Roland Utbult "På din sida"

I dag vil min bønn være takknemlighet - en stor takknemlighet for det Gud har gjort, og det han gjør i dag. Takk for at du er ved min side - du kjemper for meg :-D



Refleksjoner fra 2021 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar