tirsdag 27. februar 2018

1.Pet 3

Dagens kapittel åpner med, for noen, vanskelige ord om at kvinner som er den svakere part....skal underordne seg sine menn. Det er greit å vite at det er noen år siden dette ble skrevet, i en tid som var ganske annerledes en vår. Det er også greit å legge merke til mannens del, om å vise kvinnen omtanke og ære :-) 

Jeg vil imidlertid legge mest vekt på dette;
 3 La ikke ytre stas, som frisyrer, gullkjeder og fine klær, være det som pryder dere, 4 men hjertet, det skjulte mennesket med sin milde og rolige ånd, som er uforgjengelig og dyrebar for Gud.  5 For slik smykket de hellige kvinnene seg i tidligere tider, de som satte sin lit til Gud.

Jeg ser ikke noe galt i å pynte seg på det ytre - det er bare det at det hjelper fint lite om man glemmer innsiden....  Et vakkert hjerte er viktigst av alt. 

Kom til å tenke på et morsomt ord fra kong Salomo (Ord 11;22)
 En vakker kvinne uten vett
 er som en gullring i et grisetryne
.


Ja sånn kan det også sies (leer)

Peter fortsetter å oppmuntre til dette gode hjertet i dagens kapittel

 8 Til slutt et ord til dere alle: Ha samme sinn, vis medfølelse og søskenkjærlighet, hjertelag og ydmykhet.  9 Gjengjeld ikke ondt med ondt eller hån med hån. Nei, velsign heller, for dere er kalt til å arve velsignelse.
  10  Den som vil elske livet
           og se gode dager,
           må holde tungen borte fra det som er ondt,
           og leppene borte fra svikefull tale.
          
   
 11  Han må vende seg bort fra det onde
           og gjøre det gode,
           søke fred og jage etter den.


Herre, i dag ber jeg for våre hjerter - og vårt hjertelag :-D
Jeg ber for mitt hjerte - og mitt hjertelag. Jeg ber om styrke og hjelp til å ta de gode valgene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar