lørdag 6. januar 2018

Salme 105

Nydelig åpning på dagens salme!

Pris Herren og påkall hans navn,
        gjør hans storverk kjent blant folkene.
   
  2 Syng for ham, og spill for ham,
        tal om alle hans under!
   
  3 Ros dere av hans hellige navn!
        De som søker Herren, skal glede seg.
   
  4 Spør etter Herren og hans kraft,
        søk alltid hans åsyn!


Kjente jeg ble glad og ville synge med salmisten i lovsangen. Så kom det enda en oppmuntring. Som om Gud selv sang tilbake;

 8 Han minnes til evig tid sin pakt,
        det ord han gav til tusen slekter,


Og det er jo sånn det er! Det er ikke bare vi som sitter her og tenker på Gud. Det er et samfunn mellom han og meg, mellom ham og deg! Salme 25 sier;
   14 Herren har fortrolig samfunn
        med dem som frykter ham,
        i pakten med ham får de rettledning.

Tenker også på det Jesus sier i JohÅp.3;
20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.
Jeg tenker at disse stundene på morgenen med Ordet er en del av dette ;-D og jeg kjenner meg takknemlig og velsigna!

Resten av dagens salme beskriver Israels historie helt fra Josef og til de kommer inn i løfteslandet. Det er jo virkelig en sterk historie! Og salmen avslutter med et HALLELUJA :-D

Refleksjoner fra 2021 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar