mandag 6. november 2017

Salme 94

Dagens salme er litt annerledes.... Starten på denne salmen er ikke en jeg ville stått og lest høyt, og kjent velsignelse av liksom. Det er likevel en salme som både lærer og gir noe. 

Herre, du er en Gud som tar hevn.
          Tre fram i stråleglans, hevnens Gud!
          
   
  2 Reis deg, du jordens dommer,
          la de hovmodige få det de fortjener!


Salmisten roper på hjelp på sin måte. Jeg aner at han kjemper mot urettferdighet...

 3 Hvor lenge, Herre?
          Hvor lenge skal de urettferdige juble?
          
   
  4 De taler en strøm av frekke ord,
          alle som gjør urett, skryter.
          
   
  5 Folket ditt knuser de, Herre,
          de kuer din eiendom.


I tillegg har han jo vokst opp med en Gud som lærer dem å ta konsekvenser. Og nå håper han på at Gud skal vise noen akkurat det...

Vi kan si hva vi vil om bønnen, det er uansett det rette stedet å komme med den til. Vår Gud, som ser og forstår alt. Det er mye bedre å rope den ut til Gud, enn å gå å ruge på den og bære på den selv. Legg det i Guds hender og la han ta seg av det.

 14 Herren forkaster ikke sitt folk
          og forlater ikke sin eiendom.
          
   
 15 Retten skal igjen bli rettferdig,

          og alle oppriktige av hjertet skal leve etter den.

18 Om jeg må si: «Foten min er ustø»,
          så holder din godhet meg oppe, Herre.
          
   
 19 Når mitt indre er fullt av urolige tanker,
          har min sjel glede av din trøst.


  22 Men Herren ble mitt vern,
          min Gud ble klippen der jeg søker tilflukt.


Og til de Ordene sier jeg AMEN

Refleksjoner fra 2021 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar