lørdag 28. oktober 2017

Salme 93

Dagens salme er en stor hyllest til Gud. Slik bønn og lovsang bør starte. Salmen er så kort, og forteller så mye, at jeg velger å legge inn hele her


Herren er konge!
          Han har kledd seg i høyhet,
           Herren har kledd seg i kraft
          og spent beltet om livet.
          Verden står fast, den skal ikke rokkes.
          
   
  2 Din trone står fast fra gammel tid,
          du er til fra evighet.
          
   
  3 Elvene roper, Herre,
          elvene roper med høy røst.
          Elvene roper med drønnende røst.
          
   
  4 Herren er mektig i det høye,
          mer mektig enn bruset fra veldige vann,
          enn havets mektige brenninger.
          
   
  5 Pålitelige er dine lovbud.
          Ditt hus skal være hellig gjennom alle tider, Herre.


Dette fikk meg også til å tenke på Johannes Åpenbaring 4

Natt og dag roper de uten stans:
           Hellig, hellig, hellig
           er Herren Gud, Den allmektige,
          han som var og som er og som kommer. 


9 Hver gang de fire skapningene priser og ærer og takker ham som sitter på tronen, og som lever i all evighet, 10 faller de tjuefire eldste ned for ham som sitter på tronen, og de tilber ham som lever i all evighet. De kaster sine seierskranser fram for tronen og roper: 
          
   
 11 Verdig er du, vår Herre og Gud,
          til å få pris og ære og makt.
          For du har skapt alt,
          ved din vilje ble alt til, skapt av deg.




Når jeg leste igjennom dette, fikk jeg igjen en tankevekker. Hvor stor er Gud for meg? Han er stor, jeg VET han er stor. Og jeg tror det. Men min hjerteholdning...? 
Jeg måtte ransake meg selv tidligere i dag, da jeg leste Miriam og Jonny sin blogg. Deres brann for evangeliet ut til andre er så hjertegod!! Hvilken brann har jeg i mitt hjerte...? Jeg har et lite lys..og det lille lys jeg har - måtte det bli til en brann!!

Gud du er STOR - det er her det hele begynner. Se din storhet og kjærlighet. Ikke bare til meg, men til alle unådde. Det skremmer meg litt også. Men egentlig handler også dette om tillit til han som er stor kjærlighet. Om jeg våger å gå, så gir han kraft. Om jeg våger å gi, så velsigner han. 

Jeg smiler igjen over hvor fort tankene gikk til alt rundt meg igjen. Enda det i dag var kunn ETT tema;

VERDIG ER DU, VÅR HERRE OG GUD

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar