mandag 9. oktober 2017

Salme 91

Jeg har gledet meg til dagens salme, for den er kjent og GOD. En lovsang om Guds omsorg og trofasthet. Den åpner med en hyllest, en takk og så en lovsang til Guds løfter

 2 han sier til Herren: «Min tilflukt og borg,
        min Gud som jeg setter min lit til!»
4 Han dekker deg med sine fjær,
        under hans vinger finner du ly.
        Hans trofasthet er skjold og vern.
 11 For han skal gi sine engler befaling
        om å bevare deg på alle dine veier.
   
 12 De skal bære deg på hendene,
        så du ikke støter foten mot noen stein.

Så skjer det noe spennende. Gud svarer på denne lovsangen;

  14 «Jeg berger ham, for han holder seg til meg;
        jeg gir ham ly, for han kjenner mitt navn.
   
 15 Når han kaller på meg, svarer jeg;
        jeg er med ham i nød og trengsel,
        jeg frir ham ut og gir ham ære.
   
 16 Jeg metter ham med mange dager
        og lar ham se min frelse.»

Jeg kjenner meg litt igjen med salmisten. Å lese Ordet, eller sette av denne morgenstunden, kjennes som en dialog med Gud. Han svarer meg gjennom Ordet sitt. Og i blant gjennom mine tanker. Så barnslig er min tro :-D og tillit til Gud. Han er jo både i Ordet og i meg. 

Nydelige Ord om tro og tillit, håp og løfter, i dagens salme.
Gud velsigner dere og bevarer dere. Gjennom dagen, gjennom uka, gjennom året - ja hele livet. 

Og se, jeg (Jesus) er med dere alle (slags) dager inntil verdens ende.
(Matt 28;20)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar