mandag 30. oktober 2017

Heb 8

Dagens kapittel er helt fantastisk. Trenger ikke kommenteres for det sier alt selv! 

Se, dager skal komme, sier Herren,
           da jeg oppretter en ny pakt
           med Israels hus og Judas hus, 
          
   
  9  ikke som den pakten
           jeg sluttet med fedrene deres
           den dagen jeg tok dem i hånden
           og førte dem ut av Egypt.
           For de ble ikke stående i min pakt,
           og jeg brydde meg ikke om dem, sier Herren. 


Det kan virke som harde ord. Men når jeg leser videre så forstår jeg at det handlet mer om folkets valg, enn om at Gud ikke brydde seg. Gud hadde ikke samfunn med dem når de vendte seg bort, men han lengtet fortsatt etter dem.
          
   
 10  Men dette er pakten jeg vil slutte
           med Israels hus i dager som kommer, sier Herren:
           Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn
           og skrive dem i deres hjerte.
           Jeg skal være deres Gud,
           og de skal være mitt folk. 
          
   
 11  Da skal ingen lenger undervise
           sin landsmann eller sin bror
           og si: «Kjenn Herren!»
           For de skal alle kjenne meg,
           både små og store.
          
   
 12  For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres
           og ikke lenger huske syndene deres. 


Og det her er den Gud vi tror på!! En Gud som ikke bare taler gjennom den ene (presten) men som taler til hvert enkelt hjerte. Han bryr seg om akkurat deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar