lørdag 21. oktober 2017

5,Mos 13

Dagens kapittel kunne like gjerne startet med Jesu Ord "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand" (Matt 22;37)

Det er likevel en trist vinkling på den - en helt annen enn den fremtoningen Jesus hadde. Noen ganger lurer jeg litt på hvorfor det var slik? Var det tiden og kulturen? Eller rett og slett at Jesus enda ikke hadde kommet? På denne tiden hadde de bare loven - som viste seg å være mer enn de kunne klare...

Moses advarer mot de som måtte lokke til frafall. Han kommer med tre eksempler. 
Det kunne være noen som kalte seg profeter og som til og med kunne ha sanne profetier med seg, men likevel lokke dem bort fra Gud. 
Det kunne være en bror av samme mor...(en du kjenner godt og er glad i)
Det kunne være en fremmed. 

Det handlet altså om å være på vakt. Men det handlet også om å straffe med hard hånd (steine til døde eller hogge ned med sverd...) Det er akkurat det som er vanskelig forstå. Det jeg imidlertid forstår, er at det er virkelig alvor. 

 17 Ikke et grann av det som er bannlyst, må bli hengende ved din hånd. Så vil Herren oppgi sin brennende vrede og være barmhjertig mot deg. Og i sin barmhjertighet vil han gjøre deg tallrik, som han med ed lovte dine fedre, 18 så sant du adlyder ordet fra Herren din Gud og holder alle hans bud som jeg gir deg i dag, og gjør det som er rett i Herren din Guds øyne.

Herre, jeg vet ikke hvordan jeg skal uttrykke meg i ord over disse dommene som faller i gamle testament. Din dom i det hele tatt. Det kjennes som om Den Hellige Ånd prøver å få meg til å endre fokus og se din kjærlighet og frelse. Jeg kjenner likevel sorg over de som tar feil valg, og for konsekvensene de måtte møte

Mens jeg satt og sørget over dette, minnet Den Hellige Ånd meg på et nytt vers fra 1.Tim 2
 Og nå formaner jeg dere framfor alt å bære fram bønner og påkallelse, forbønner og takk for alle mennesker.  2 Be for konger og alle som har en høy stilling, så vi kan føre et stille og fredelig liv, som er preget av gudsfrykt og vinner respekt.  3 Dette er rett og godt for Gud, vår frelser,  4 han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne. 

Dette her er Guds hjerteønske. Ikke alle straffer og dommer. Så la oss be og elske. Være et redskap som formidler Guds tanke - den som kom fram her i dette siste verset. 

(Gjengitt i 2021)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar