fredag 29. september 2017

Salme 90

Jeg ble faktisk litt overrasket i dagens salme. Den var nemlig skrevet av Moses :-D Det ante jeg faktisk ikke, at han hadde en av salmene (kanskje flere...?)

Den er absolutt en fin salme. Et par av versene er også kjente og siterte. 

  4 For tusen år er i dine øyne
        som dagen i går da den fór forbi,
        eller som en nattevakt.


 12 Lær oss å telle våre dager,
        så vi kan få visdom i hjertet!


Ellers legger jeg merke til hvordan Moses snakker om både gode og vonde dager. Om frykt for Herrens vrede og gleden i Herrens velsignelse. Jeg vil jo si at han snakker om livet på godt og vondt. Det er jo slik det er? Vi bare ordlegger oss litt ulikt, og ser litt ulikt på det. 
I dag sier vi at "Gud tillater at det skjer" ... for vi møter alle livet, på godt og vondt. 
Jeg liker bønnen Moses avslutter med;

 14 Mett oss med miskunn når morgenen kommer,
        så vi kan juble og glede oss
        alle våre dager!
   
 15 Gled oss så lenge som du har ydmyket oss,
        like mange år som vi har lidd vondt.
   
 16 La dine tjenere få se din gjerning,
        og vis din herlighet for deres barn!
   
 17 Måtte Herrens velvilje være over oss!
        Måtte du fremme våre henders verk,
        ja, fremme våre henders verk!


Tenker også på Ef.1 som snakker så varmt om Herrens velsignelse. 

 3 Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far,
        han som i Kristus har velsignet oss
        med all Åndens velsignelse i himmelen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar