tirsdag 26. september 2017

Luk 21

Til nå har vi for det meste sett Jesus møte mennesker og deres behov der og da. I dagens kapittel ser vi at Jesus tenker på framtiden. Det starter med at menneskene rundt ham beundrer templet og dets utsmykninger. Da sier Jesus;
  6 «Det kommer en dag da det dere ser her, skal rives ned, så det ikke blir stein tilbake på stein.»

Siden forteller han om det som skal skje i framtiden. Det er ikke løfter om rikdom og lykke.... tvert imot forteller Jesus åpent om lidelsene som skal komme. Heldigvis forteller han også om hvilken kraft de skal få til å møte det de møter.
14 Husk på at dere ikke behøver å tenke ut på forhånd hvordan dere skal forsvare dere. 15 For jeg vil gi dere ord og visdom som ingen av deres motstandere skal kunne motstå eller motsi. 
Jesus legger ikke skjul på at det vil bli tøft.
19 Holder dere ut, skal dere nå fram til livet.


34 Vær på vakt, og la dere ikke sløve av svir og drikk eller av livets bekymringer, så den dagen plutselig kommer over dere 35 som en snare. For den skal komme over alle dem som bor over hele jorden. 36 Våk hver tid og stund, og be om å få kraft til å komme velberget fra alt dette som skal hende, og bli stående for Menneskesønnen.

Jeg har kjent meg så velsignet i det siste, og gledet meg over det. Det vil jeg fortsette å gjøre, for også her i et kapittel som forteller at vanskelige tider vil komme - så lover Jesus å være nære så lenge jeg søker ham. Og han oppfordrer til å ikke bekymre seg. Jesus vet at bekymringer er ødeleggende for kropp og sjel.

Jesus - igjen vil jeg be "Lær meg å be!" Jeg forstår mer og mer hvor viktig det er. Det å søke Ordet og bruke disse minuttene om morgenen er en del av dette. Takk at du Herre, er med meg hele dagen. Minn meg på å "be stadig" som Paulus oppmuntrer til!

Herre, jeg ber for min familie, for mine venner, for min arbeidsplass, for min menighet. Jeg ber for mine naboer. Og jeg ber om åpne øyne som SER hva jeg kan gjøre for dem...og mot til å gjøre det :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar