fredag 8. september 2017

Høy 5

Det er ikke bare kjærligheten som dukker opp i dagens poesi - det er også lengsel og savn. 

 6 Jeg lukket opp for min elskede,
        men han hadde gått sin vei.
        Da ble jeg helt ute av meg
        fordi han var borte.
        Jeg lette etter ham, men fant ham ikke;
        jeg ropte, men han svarte ikke.
  

   
  8 «Jeg bønnfaller dere, Jerusalems døtre:
        Hvis dere finner min kjæreste,
        da må dere fortelle ham
        at jeg er syk av kjærlighet.»

Og sånn kan vel de fleste si at det er med kjærligheten - den er virkelig vakker, men den setter også mange andre følelser i sving. Både av glede og sorg, nærhet og savn m.m

Må bare fortelle at jeg som tenåring fant et fantastisk vers her (ler)
 10 Min kjæreste er lys og rødlett,
        han skiller seg ut blant ti tusen menn.
   
 11 Hans hode er som det fineste gull

Jeg var nemlig dypt forelsket i en rødhåret, vakker mann :-D Og jammen ble han kjæresten min også.


Kjærligheten i livet er fantastisk, selv om den ofte får sine sår.... Alle følelsene på godt og vondt, den er likevel verdt det. Det kan jeg si, på tross av at jeg i dag er alene.... Om jeg ikke opplever kjærligheten i et parforhold, så er jeg heldig å oppleve den på annet vis. Kjærligheten til barn og barnebarn. Kjærligheten til familie og venner. Og ikke minst; kjærligheten til Gud


 7 Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er fra Gud, og den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud.  8 Den som ikke elsker, har aldri kjent Gud, for Gud er kjærlighet.  9 Og Guds kjærlighet ble åpenbart blant oss da han sendte sin enbårne Sønn til verden for at vi skulle ha liv ved ham. 10 Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder. 11 Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre. 12 Ingen har noen gang sett Gud; men dersom vi elsker hverandre, blir Gud i oss, og hans kjærlighet er fullendt i oss. (1.Joh 4)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar