lørdag 30. september 2017

Daniel 8

Det er ett av de vanskelige kapitlene i Daniel i dag. Han får et skremmende syn... og for meg er det helt umulig å forstå. Jeg må også innrømme at samtaler og forkynnelse om endetiden har vært et vanskelig tema for meg. De er både skremmende og vanskelig å forstå. Min tanke ble derfor at Gud rår, uansett hva jeg måtte gruble meg fram til. Det er i hans hender, så jeg må faktisk ikke forstå. Om det er noe jeg må forstå, så tror jeg Gud vil vise meg det. 
Det gjorde han også for Daniel;

 15 Da jeg, Daniel, hadde hatt dette synet og forsøkte å forstå det, stod det brått foran meg en skikkelse som så ut som en mann. 16 Og over Ulai hørte jeg en menneskerøst som ropte: «Gabriel, forklar synet for denne mannen!» 

Likevel var det vanskelig å forstå, selv for Daniel, selveste drømmetyderen :-D

 27 Jeg, Daniel, var syk i flere dager. Så stod jeg opp og gjorde min tjeneste hos kongen. Jeg var lamslått av synet og forstod det ikke.

Jeg tenker på sangen "Jeg er i Herrens hender" og hviler i det.



  1. 1. Jeg er i Herrens hender
    når dagen gryr i øst.
    Hver morgen han meg sender
    sitt ord med lys og trøst.
    Hva dagen meg vil bringe
    av glede og av savn,
    jeg kan på bønnens vinge
    få kraft i Jesu navn.
  2. 2. Jeg er i Herrens hender
    i alt som med meg skjer.
    I smil og gråt jeg kjenner
    at Herren er meg nær.
    Om jeg i dype daler
    må gå den tunge vei,
    fra himlens høye saler
    hans øye følger meg.
  3. 3. Jeg er i Herrens hender
    når dagen dør i vest.
    Min synd jeg stilt bekjenner
    for ham, min høye gjest.
    Han gir meg himlens nåde
    og setter englevakt,
    for natten han vil råde
    med hellig guddomsmakt.
  4. 4. Jeg er i Herrens hender
    når dødens bud meg når.
    Mens lyset stilt nedbrenner,
    fra ham jeg hilsen får.
    Han gir meg stav i hånde,
    han gir meg trøst i sinn,
    og glemt er ve og vånde
    på vei til himlen inn.
  5. Tekst: Erling Tobiassen, 1893
Refleksjoner fra 2021 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar