onsdag 13. september 2017

Dan 4

Dagens profetkapittel er en oppmuntring til å be for landet vårt. Det er også en oppmuntring til å be for våre rundt oss som ikke tror. 

Ja, det var også en oppmuntring for meg, at Gud bryr seg. Ikke bare for den som tror, men også for de som ikke tror. Jesus sa jo også at han var kommet for å lete etter det som var fortapt (Luk.19;10) Det var vi jo alle (Rom.3;23)... Mitt håp og min tro er at Gud fortsatt leter etter det som er fortapt. Og at hele himmelen gleder seg for hver som blir funnet! (Luk.15;7) Så vi må bare fortsette å be!


Kongen vi møter i dagens kapittel var stolt i seg selv og solte seg i sin egen glans. Han tok selv æren for alt han hadde. Gud viste seg for ham, så han forstod hvem Gud er, og hvem kongen var i forhold til det. 
Det gleder meg at Gud allerede før han tar tar fra kongen både vett og makt.... at Gud allerede da vet at han vil velsigne kongen på nytt. Gud ser mer enn feilene til kongen. Han ser også det som er bra!

 26 Det ble sagt at en rotstubb av treet skulle bli igjen. Det betyr at ditt kongedømme på ny skal være ditt fra den tid du sanner at Himmelen har makten.

Jeg smiler litt av siste vers, for kongen har lært. Han lovpriser Gud, med et hjerte som fortsatt er litt stolt :-D Det er det vel lov å være også? Han var tross alt konge. Det viktigste var at han visste hvem som var konge over konger også :-D

 36 I samme stund vendte min forstand tilbake, og jeg fikk min herlighet og glans igjen – til ære for mitt kongedømme. Mine rådsherrer og stormenn oppsøkte meg. På ny ble jeg innsatt i mitt kongedømme og fikk enda større makt enn før. 37 Jeg, Nebukadnesar, lover, priser og ærer nå himmelens konge. For alle hans gjerninger er riktige og hans veier rette. Han kan bøye dem som er hovmodige i sin ferd.»

Det er lov å være stolt av det som er bra. Men det er også viktig å takke ham som gir oss livet, nåden, frelsen m.m. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar