onsdag 27. september 2017

5.Mos 8

Dagens kapittel var et "tenke-kapittel" :-) Jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg i dag. Jeg starter med Hans Ord;

 2 Kom i hu hvordan Herren din Gud førte deg hele veien disse førti år i ørkenen, fordi han ville ydmyke deg og prøve deg for å få vite hva som bodde i ditt hjerte, om du ville holde hans bud eller ikke.  3 Han ydmyket deg og lot deg sulte. Så gav han deg manna, en mat som verken du eller dine fedre kjente til. Slik ville han la deg forstå at mennesket ikke lever bare av brød, men av hvert ord som kommer fra Herrens munn.  4 Klærne dine ble ikke utslitt, og føttene dine hovnet ikke i disse førti år.  5 Så skal du skjønne at Herren din Gud vil oppdra deg som en mann oppdrar sin sønn. 

En Gud som ydmyker... ordet er så negativt ladet. Men det er fordi jeg tenker på ordet der det står alene - der eneste hensikt er å tråkke ned og holde nede. Kanskje det bare er språket vårt som er fattig. For om Gud skulle ydmyke meg, så ville det faktisk være med en god hensikt. At jeg skulle lære noe. Ikke for at jeg skulle være meg liten og verdiløs. 
Det forteller dette avsnittet av Ordet også. Han ydmyket dem, men han styrket dem også, og ga dem det de trengte. 

Når jeg tenker på Gud, så er det liksom BARE det gode. Men bildet er større enn som så. For mine prøvede dager gjør de gode dagene så fantastisk gode. Når Gud har hjulpet meg gjennom en vanskelig dag, så er takknemligheten større. Også min medfølelse med andre som måtte gå igjennom tøffe dager.. 

Den første delen av kapitlet har overskriften "Det gode landet" - løfteslandet som Israel fikk.
Vi har også et løftesland i vente - selve himmelen. 


Og underveis lever vi i løftet om at Gud er med oss, hele veien. 

Den siste delen har oversksriften "Glem ikke Herren din Gud" Oppfordringen kom spesielt for de gode dagene,
 17 Derfor skal du ikke tenke med deg selv at det er din egen kraft og din sterke hånd som har skaffet deg denne rikdommen. 18 Nei, kom i hu at det er Herren din Gud som gir deg kraft til å vinne rikdom. 


Ja, jeg vil tenke på deg Gud - både i gode og vanskelige dager! For du er Gud i dem alle!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar