onsdag 6. september 2017

5.Mos 4

Fra dagens kapittel leser vi bl.a

 7 Hvor fins det et folk, om aldri så stort, som har en gud som er sitt folk så nær som Herren vår Gud er oss, hver gang vi kaller på ham? 8 Og fins det noe stort folk som har så rettferdige forskrifter og bud som hele den loven jeg legger fram for dere i dag?

 29 Og dersom du søker Herren din Gud der, skal du finne ham når du søker ham av hele ditt hjerte og hele din sjel.
   
 30 I kommende dager, når du er i trengsel, og alt dette rammer deg, skal du vende om til Herren din Gud og adlyde hans ord. 31 For Herren din Gud er en barmhjertig Gud. Han slipper deg ikke og lar deg ikke gå til grunne. Han glemmer ikke den pakten som han sluttet med dine fedre, og som han bekreftet med ed.


Siden fortsetter kapitlet med å minne om hva Gud har gjort for sitt folk 

Vi tror på en Gud som er nær - en som virkelig vil vårt beste. En som til og med lengter etter oss. Jeg kjenner jeg også lengter etter ham. Få både merke og tro at Gud er her. Og noe av dette kjenner jeg, når jeg leser Ordet. Guds Ord.

Salme 119;14-18
Når jeg vandrer etter Dine lovbud er jeg glad som om jeg hadde all rikdom. Jeg vil grunne på Dine påbud og tenke på Dine stier. Dine forskrifter er min lyst og glede, jeg glemmer ikke Dine Ord. Gjør vel mot Din tjener så jeg kan leve og holde Dine Ord. Lukk opp mine øyne så jeg kan se de underfulle ting i Din lov.

Salme 119;66 og 125
Gi meg kunnskap og god forstand, for jeg tror på Dine bud.
Jeg er Din tjener; gi meg innsikt så jeg kan skjønne Dine lovbud.

Salme 119;129-130
Underfulle er Dine lovbud, derfor tar jeg vare på dem. Dine Ord gir lys når de åpner seg. De gir uerfarne innsikt.

Salme 119;171-172
Fra mine lepper skal lovsangen strømme, for Du lærer meg Dine forskrifter. Jeg skal synge om Dine Ord, for alle Dine bud er rettferdige.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar