onsdag 26. juli 2017

Esekiel 44

Tempelsynet fortsetter i dagens profetkapittel. Ikke så lett å kommentere. 

Det var likevel noe jeg gjerne tar fram;
  15 Men de levittprestene av Sadoks ætt som tjente meg trofast i helligdommen da israelittene fór vill og gikk bort fra meg, de skal tre fram for meg og gjøre tjeneste. De skal stå for mitt åsyn og bære fram fett og blod for meg, sier Herren Gud. 16 De skal gå inn i min helligdom; der skal de tre fram til mitt bord og tjene meg. Slik skal de ta seg av gudstjenesten.

Sadoks ætt skilte seg ut ved at de var trofaste og lot seg ikke påvirke av alle andre som gikk seg vill. Så lett som det er å la seg påvirke.... 
Da gjelder det å være rotfestet og grunnfestet i sin tro som Ef.3 sier;

 16 Jeg ber om at han som er så rik på herlighet, må styrke dere i det indre menneske med sin kraft og med sin Ånd, 17 så Kristus ved troen kan bo i deres hjerter, og dere kan stå rotfestet og grunnfestet i kjærlighet. 18 Da kan dere sammen med alle de hellige bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden, 19 ja, kjenne hele Kristi kjærlighet, som er mer enn noen kan fatte, og bli fylt av hele Guds fylde. 20 Han som virker i oss med sin kraft, og kan gjøre uendelig mye mer enn alt det vi ber om og forstår,21 ham være ære i menigheten og i Kristus Jesus gjennom alle slekter og i alle evigheter! Amen.


Det var også spennende å lese om prestenes eiendom på slutten av dette kapitlet. Som vi jo har lest flere andre steder også, så fikk ikke prestene utdelt eiendommer slik de andre fikk. De ble ikke mindre velsignet av den grunn, tvert i mot!
 28 Dette er den arv prestene skal ha: Jeg er deres lodd og del. Dere skal ikke gi dem noen eiendom i Israel. Jeg (Herren) er deres eiendom. 29 De kan spise av grødeofferet, syndofferet og skyldofferet; og alt som er bannlyst i Israel, skal høre dem til. 30 Den beste førstegrøden av alt dere dyrker, og alle slags offergaver av alt dere gir, skal prestene ha. Den første del av brøddeigen skal dere også gi til presten. Da skal det hvile velsignelse over husene deres. 

Det jeg vil tenke mest på i dag, er trofasthet og det å være rotfestet og grunnfestet i Kristus.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar