fredag 16. juni 2017

Luk 14

Jesus var gjest hos en fariseer i dagens kapittel. Vi hører jo en del om hva Jesus mente om dem, men det var deres mange dårlige gjerninger han mislikte. Han så nok at flere av dem likevel hadde søkende hjerte. Han så også at flere av dem bare ventet på at han skulle gjøre feil.... Tenker litt på kong Salomo når jeg ser Jesu visdom. Han visste hva han skulle si og svare (v.1-6)

Videre tar Jesus fram  et eksempel for å understreke at vi skal sette andre høyere enn oss selv. Det handler ikke om å ha lite tro på seg selv eller føle seg mindre verdt. Langt i fra. Det handler om å verdsette andre! Vise dem verdi. Være en som bygger! Yess, det vil jeg være! (v.7-11)
Jesus snakker også om gjestfrihet for fremmede. Ikke bare for de vi forventer noe igjen fra. Også her snakker vi om det samme, verdsette og bygge. (v.12-14)


Så forteller Jesus om det store gjestebudet - invitasjonen til selve himmelen :-D  Den beste festen "evver" - alle er invitert, men mange velger den bort, eller har ikke hørt om det.... eller kanskje de ikke forstår det? 
23 Da sa herren til tjeneren: «Gå ut på veiene og stiene og nød folk til å komme inn, så mitt hus kan bli fullt.
Jeg syntes faktisk det er vanskelig å forklare selv, og det gjør det vanskelig å formidle. Det kan hende jeg gjør det vanskeligere enn det er. Kjære Gud, kan du hjelpe meg her? Jeg trenger å øve opp frimodighet og SE anledninger!

Siste del av kapitlet har et alvorlig poeng. Det koster å være en disippel, og det må jeg være klar over. Gud har gitt ALT, av bare nåde. Nå er det min tur til å vi av alt jeg har. Ikke som krav (det er viktig - sjekk kjærlighetskapitlet til Paulus i 1.Kor 13)  Det er når vi oppdager hvor stort det er, hva Han har gjort mot oss, av vi virkelig ønsker å gi noe tilbake.

Kjære Gud - i dag er det akkurat dette jeg trenger å se - igjen. Hvor stor og mektig du her, og hvilken gave Du har gitt meg.
Jeg trenger også å se, hver dag, verdien i mine medmennesker. Når jeg elsker dem, og er en som bygger, da elsker jeg Deg og bygger Guds rike.



Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar