onsdag 7. juni 2017

Luk 13

Jesus tar et oppgjør med tanker og holdninger i dagens kapittel, 

Det første er tanken om andres skyld - hvor man glemmer sin egen skyld.

 2 Da tok Jesus til orde: «Mener dere at de var større syndere enn alle andre galileere, siden det gikk så ille med dem?  3 Nei, men jeg sier dere: Dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de.

Det neste kan virke sjokkerende, men dessverre skjer lignende ting i dag også. Folk som blir støtt av at ting ikke skjer helt etter reglene. De kan fort bli mer opptatt av det som er feil, framfor å se det utrolige som skjer.

 13 Han la hendene på henne, og straks rettet hun seg opp og priste Gud. 14 Men synagogeforstanderen ble forarget fordi Jesus helbredet på sabbaten....


Kapitlet fortsetter med to ting som for meg virker motstridende... Jeg forstår det ikke. Kanskje du gjør det...?

Det første er beskrivelsen av av Guds rike som oppmuntret meg stort;

18 Så sa han: «Hva er Guds rike likt? Hva skal jeg sammenligne det med? 19 Det kan lignes med et sennepsfrø som en mann tok og sådde i hagen sin, og som vokste opp og ble til et tre, så fuglene under himmelen bygde rede i grenene.»
   
 20 Og han fortsatte: «Hva skal jeg sammenligne Guds rike med? 21 Det kan lignes med en surdeig som en kvinne la inn i tre mål mel, så det hele til slutt var gjennomsyret.»


Dette gir jo håp om stor vekst for Guds rike.
Men så fortsetter Jesus å fortelle om den trange døren inn til Guds rike som få skal komme igjennom....? Jesus, hva mener du her?


  24 Kjemp for å komme inn gjennom den trange dør! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det.

Når jeg kjente sorgen over dette, ble jeg minnet og trøstet om et annet vers fra Matt 19; (Slik jobber Den Hellige Ånd :-D  )

25 Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» 26 Jesus så på dem og sa: «For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig.»

Dagens kapittel avslutter med disse kjente omsorgs ordene;

34 Jerusalem, Jerusalem, du som slår profetene i hjel og steiner dem som blir sendt til deg! Hvor ofte ville jeg ikke samle dine barn, som en høne samler kyllingene under sine vinger. Men dere ville ikke.

Viljen - den er ganske sterk.... og i blant kommer den rett og slett i veien

 23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
        prøv meg og kjenn mine tanker.
   
 24 Se om jeg er på den onde vei,
        og led meg på evighetens vei. (Salme 139)


 4 Herre, vis meg dine veier,
        og lær meg dine stier!
   
  5 La meg få vandre i din sannhet;
        lær meg, Gud, for du er min frelser.
        Jeg venter dagen lang på deg. (Salme 25)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar