torsdag 15. juni 2017

Esek 39

Dagens kapittel starter med dom over Gog - en av Israels mange fiender. Det er oppgjørets time for disse fiendene som lenge har hatt overtaket på Israel. Men nå snur det. Gud viser både sin makt og sin nåde.

 7 Jeg vil gjøre mitt hellige navn kjent i Israel, mitt folk. Jeg vil ikke la det vanæres mer. Da skal folkeslagene sanne at jeg er Herren, den hellige i Israel. 

  25 Derfor sier Herren Gud: Nå vil jeg vende Jakobs lagnad og vise barmhjertighet mot hele Israels ætt. Jeg brenner av iver for mitt hellige navn. 26 De skal glemme sin vanære og all den troløshet de har vist mot meg, når de bor trygt i sitt land og ingen skremmer dem. 27 Når jeg fører dem tilbake fra folkene og samler dem fra fiendeland, da vil jeg åpenbare min hellighet blant dem for øynene på mange folkeslag. 28 Og da skal de sanne at jeg er Herren deres Gud. Jeg førte dem bort til andre folk, men samler dem i deres eget land og lar ingen av dem bli igjen. 29 Nå vil jeg ikke lenger skjule ansiktet for dem; for jeg har utøst min Ånd over Israels ætt, lyder ordet fra Herren Gud.


Det jeg vil tenke på i dag, er at Gud ikke bare har nåde å gi. Han har også makt - ikke minst makt til å hjelpe!

Gjengitt i 2020

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar