tirsdag 20. juni 2017

Esek 40 og 41

I dagens første kapittel ser profeten et syn om Guds nye tempel. Profeten møter "Mannen med målesnoren" som nøye beskriver hvordan det nye templet ser ut. Hele kapitlet beskriver dette. 

Bibelkommentaren forteller at dette ble skrevet 25 år etter at de ble bortført til Babel. Jeg ser for meg en profet som lenge har vært i fangenskap, men som likevel har et stort håp :-D


Også dagens andre profetkapittel er en fortsettelse av tempelsynet. Som tidligere nevnt er dette et tempel som enda ikke er bygget. I alle fall ikke etter disse beskrivelsene som jo er veldig detaljert.

Jeg tenkte litt på dette mens jeg leste. Bl.a. dette at forhenget i templet revnet da Jesus døde. Et symbol på åpen vei inn til Gud.

Så hva betyr dette tempelsynet? Jeg aner virkelig ikke. Måtte lese en gang til i bibelkommentaren som bl.a. sier "Dessuten tyder alle de symmetriske målene på at det er tale om en symbolsk beskrivelse av fullkommenhet" Og Jesu offer var helt FULLKOMMENT!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar