tirsdag 13. juni 2017

1.Krøn 20

I dagens kapittel var det mye ny historie å lære :-D Hele kapitlet er på bare 8 vers, men hør på de siste;

5 Enda en gang kom det til strid med filisterne, og Elkanan, sønn av Ja’ir, felte Lakmi, bror til Goliat fra Gat, som hadde et spydskaft så tykt som en vevbom. 

Kan jo absolutt se ut til at han var omtrent på samme størrelse som sin slektning. Men det var ikke bare to "Goliat'er" Det var en tredje også. Og som om ikke det var nok, så ble denne tredje felt av ingen ringere enn Davids nevø :-D

 6 Siden kom det til slag ved Gat. Der var det en kjempestor mann som hadde seks fingrer på hver hånd og seks tær på hver fot, tjuefire fingrer og tær i alt. Han hørte også til Rafa-ætten.  7 Mannen hånte Israel. Men Jonatan, sønn av Sjima, Davids bror, hogg ham ned...


Hva kan jeg lære av dagens kapittel? Det måtte være at det går an å seire over en "goliat" i livet..(problemer som tilsynelatende ser uovervinnelig ut) - det er ikke bare en som har seiret over det :-D

28 Du frelser de hjelpeløse,
        men vender deg mot de stolte og ydmyker dem.
   
 29 Ja, du er mitt lys, Herre!
        Herren lyser opp i mitt mørke.
   
 30 Med deg kan jeg storme mot en krigerflokk,
        med Guds hjelp kan jeg springe over murer.

(2.Sam;22)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar