tirsdag 23. mai 2017

4.Mos 23

Historien om Bileam fortsetter i dagens kapittel. Kongen i Moab, som ønsker at Bileam skal forbanne Israel, opplever det motsatte. Jeg blir faktisk rørt, for Gud har jo flere ganger uttrykt både harme og dom over Israel. I dag tar han dem i forsvar og viser hvor høyt han elsker sitt folk.

  20 Jeg fikk jo bud om å velsigne;
        velsigner han, kan jeg ikke gjøre det om.

   21 Det er ingen ondskap å se i Jakob,
        ingen ulykke i Israel.
        Herren deres Gud er med dem,
        han hylles som konge iblant dem.
   
 22 Det var Gud som førte dem ut av Egypt;
        og de har styrke som en villokse.


Men dagens historie handler dessverre ikke først og fremst om Guds kjærlighet til Israel. Det handler om Bileam.... En mann som har nærkontakt med Gud, som lytter til det han sier og utfører det. Kongens krav til tross.

Men kongen gir ikke opp, og for tredje gang ber ham Bileam om å forbanne Israel. Hva er det som gjør at Bileam fortsetter å gå med på dette når han allerede to ganger har hørt velsignelsen fra Gud...?

Kongen hadde tydeligvis sterk påvirkning på Bileam. 

Hva påvirker min hverdag? Hva er sterkest i meg...? 

Salme 84;6-8
Salig er de som har sin styrke i Deg, de som lengter etter å dra opp til templet. Når de trer igjennom den tørre dal, gjør de den til en kildevang, høstregnet dekker den med signing. De går fra kraft til kraft, til de trer fram for Gud på Sion.


1.Sam 2;1
Mitt hjerte fryder seg i Herren. Herren gir meg stor kraft. Nå kan jeg le av mine fiender, for jeg gleder meg over Din frelse.



Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar