tirsdag 2. mai 2017

4.Mos 20

Dagens kapittel starter med nok en klage fra Israel. Tenk så fort gjort det er å glemme? Nå har de gått tom for vann der ute i ørkenen. Og i sin klage til Moses og Aron, ser de bare det håpløse. Glemt er alt som er gjort av undere.
Men så må jeg innrømme at jeg forstår dem. Det er faktisk menneskelig. Når noe er vanskelig, så er det så lett å bekrefte håpløsheten med alt annet som er håpløst.
Da er det lettere på glade dager, der jeg bekrefter gleden med alt som er å glede seg over :-D

Israel hadde fått løfte om et land som flyter av melk og honning - og akkurat nå ser det ut som om det var ørkenen de hadde fått... hvor de manglet alt. Og dette "ingenting" hadde de i 40 år. Hvem hadde ikke blitt motløs da...?

Heldigvis var Gud tålmodig. Om de hadde gitt opp, og Gud i blant var oppgitt.... så hadde han likevel ikke gitt dem opp. Han hadde og har fortsatt, planer for Israel. Og deg og meg.


Midt i denne klager, hørte Gud på Moses og Arons bønn. Men denne gangen hendte det noe spesielt. Gud ba dem kalle sammen folket, og Aron skulle snakke til fjellet i Guds navn, i stede gjorde de noe eget... kanskje av frustrasjon over folket? Eller av hele situasjonen? Manglet de tro? Eller æret de seg selv...? De glemte i alle fall noe viktig; å gi Gud æren.
 12 Men Herren sa til Moses og Aron: «Dere trodde ikke på meg og helliget meg ikke foran øynene på israelittene. Derfor skal dere ikke få føre denne forsamlingen inn i landet som jeg har gitt dem.» 

Kapitlet avslutter med at Aron dør. Jeg må jo si at han fikk et spennende liv, i alle fall de siste årene. Selv om det var mye slit, så gikk han fra å være slave til å bli en av de aller høyeste. En som sto tett til lederen av folket, en som fikk hovedansvar som prest. Og hvilke undere han var vitne til i løpet av den tiden! Han gjorde noen feil og måtte ta konsekvensen av det. Likevel vil jeg si til mye av det han gjorde "Godt jobba Aron" :-D Også folket sørget over Arons død.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar