onsdag 19. april 2017

Luk 10

Dagens kapittel har denne utfordringen som jeg faktisk syntes er litt vanskelig... men Jesus sa ikke at den skulle være lett heller...

 2 Han sa til dem:
        Høsten er stor, men arbeiderne få. Be derfor høstens herre sende ut arbeidere for å høste inn grøden hans.
  3 Gå av sted! Jeg sender dere som lam blant ulver.  


Det viktigste er hva vi har med oss. Inni oss. Det påvirker de som er rundt oss. 

5 Men når dere kommer inn i et hus, skal dere si: «Fred være med dette hjem!»  6 Om han som bor der, vil ta imot fred, skal freden dere kommer med, hvile over ham. 

Det skjedde store ting for disiplene, og de kom glade tilbake til Jesus og fortalte det, Da sa Jesus dette;
 20 Og likevel: Gled dere ikke over at åndene lyder dere, men gled dere over at dere har fått navnene skrevet i himmelen.» 

Og det er HER vårt hjerte skal være

V.25-36 forteller om den barmhjertige samaritan. Det var noen lovkyndige står det, som ville sette Jesus på prøve. Må jo smile litt da, av Jesus som provoserer tilbake med å bruke nettopp de lovkyndige i de dårlige rollene, og en samaritan som den gode. Han snudde bildet deres på hodet for virkelig å riste deres tankegang :-)

V.38-42 forteller den kjente historien om den stessende Marta og den rolige Maria. Hun som tok seg tid til "den gode del" - å lytte til Guds ord.

Jeg hørte et kor i kirken sist søndag som virkelig sang i hjertet
"Jesus, Jesus, livet for meg
  Jesus, Jesus, jeg elsker deg

Jesus, bare deg vil jeg gi ære
Framfor andre er du suveren
Jesus, jeg vil velge deg som Herre
Du skal alltid være nr 1

Jesus, Jesus, livet for meg
  Jesus, Jesus, jeg elsker deg

Jesus, du er Herre over døden
Ja du er en kraft for den som tror
Jesus, du er Herre over døden
Det er skapermakt i Dine Ord

Jesus, Jesus, livet for meg
  Jesus, Jesus, jeg elsker deg

Refleksjoner fra 2020 her


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar