lørdag 29. april 2017

Fork.5

I starten av Forkynnerboken, så var jeg opptatt av at det var en deprimert mann som skrev. Men i dag må jeg innse at det handler om mer enn det. Dagens kapittel viser en mann med livserfaring. Han har møtt livet på godt og vondt, og gjort sine gode refleksjoner.

  9 Den som er glad i penger,
        får aldri nok av dem,
        og den som elsker rikdom,
        får aldri vinning nok.
        Også dette er tomhet.


Salomo var ikke imot penger og rikdom. Han var jo selv velsignet av Gud med dette. Men livserfaringen hans hadde også vist ham hva rikdom kunne føre til. 

    11 En arbeidsmann kan sove godt
        enten han har lite eller mye å spise.
        Den rike kan spise seg mett,
        men han får ikke ro til å sove.
   
 12 Det er noe sørgelig og vondt
        som jeg har sett under solen:
        Selv om rikdom er vel forvart,
        kan den bli til ulykke for eieren.


Hans råd var å ikke ha hovedfokus penger og strev, men huske å nyte livet. 

17 Hør nå hva jeg har funnet:
        Det beste et menneske kan gjøre,
        er å spise og drikke og ha det godt
        midt i alt strev og slit under solen
        den korte tiden Gud lar det leve.


Hva kan jeg lære? Som jeg har nevnt før; relasjoner til familie og venner, og Gud i hjertet - det viktigste av alt. Midt i alt mitt strev :-D For selvsagt består livet også litt av det... strev.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar