onsdag 1. mars 2017

1.Krøn 4

Krøniken fortsetter med å ramse om mange navn, og i dag fortsetter ætten til Juda, og Simons ætt. I disse ættene er det nesten alltid bare menn som nevnes. Av og til deres mødre. I dag var et et unntak som gjorde meg nysgjerrig.

 3 Dette er sønnene til Etam: Jisre’el, Jisjma og Jidbasj – deres søster hette Haslelponi –  

Hva var det som var så bemerkelsesverdig med denne søsteren, siden hun også ble nevnt? Jeg har prøvd å google, sjekke bibelkomentaren og funnet fram min "bibel for kvinner" som forteller litt ekstra om kvinnene som blir nevnt i bibelen. Men ingen av dem kunne fortelle meg om Haslelponi. Kanskje du vet noe om henne...? Annet enn at hun er søster til disse tre...?

Midt mellom alle navnene er det en som utpeker seg, med en bønn som mange har festet seg ved;
10 Jabes påkalte Israels Gud og sa: «Å, om du ville velsigne meg, utvide mitt landområde og støtte meg med din hånd! Om du ville lage det så at jeg slipper ulykke og smerte!» Og Gud lot ham få det han hadde bedt om.

Jeg har bedt den selv i blant, og i stede for å be om å utvide mitt landeområde, så har jeg bedt om hjelp til å utvide mine begrensinger... jeg har jo mine indre grenser som hindrer meg, grenser jeg trenger å sprenge :-) I en annen oversettelse, så ber Jabe "Så jeg ikke blir årsak til smerte" Jeg liker den ordlyden, for den tenker ikke bare på meg, men også på de som er rundt meg.
"Og Gud lot ham få det han hadde bedt om" Bare å si AMEN til det!


27 Sjimi hadde seksten sønner og seks døtre. Men hans brødre hadde ikke mange sønner. Derfor økte ikke ætten deres så mye som Juda-sønnene.

Måtte bare ta med dette.... hjalp visst ikke å få mange barn på den tiden, om det ikke var mange sønner. Selv i dag er det sønnene som bærer slektens navn videre. Selv om flere kvinner velger å beholde sine. Deres barn igjen får jo enten fars navn, eller begges. Det er ikke så ofte de får mors navn.

Hva jeg vil grunne på i dag? Jeg vil gjenta Jabes bønn! Som min egen;

Min Gud, å om du ville velsigne meg, utvide mine begrensinger og støtte meg med din hånd! Om du ville lage det så at jeg ikke blir årsak til ulykke og smerte!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar