tirsdag 21. februar 2017

Salme 71

"Herre, til deg tar jeg min tilflukt" slik starter dagens salme, som først og fremst er en bønn. Det er en bønn om hjelp, men også en takkebønn for hvem Gud er for salmisten

 5 Herre, Gud, du er jo mitt håp,
        fra ungdommen av har jeg satt min lit til deg.
   
  6 Fra fødselen av har jeg støttet meg til deg,


Kjenner meg takknemlig og glad for at også jeg kan si dette; I hele mitt liv har jeg hatt min tillit til Gud - og som salmisten i dagens salme, har det vært både bønn om hjelp i nød og motgang, og takknemlighet for Guds trofasthet gjennom alt.

8 Min munn er full av lovsang til deg,
        jeg priser din herlighet dagen lang.


  12 Gud, vær ikke langt borte fra meg!
        Skynd deg å hjelpe meg, min Gud!


  19 Gud, din styrke og din rettferd
        når opp til himmelen.
        Du som har gjort så store ting,
        Herre, hvem er som du?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar