fredag 17. februar 2017

Ord 30

Dagens Ordspråk er ikke fra Salomo (også jeg som trodde han hadde skrevet dem alle...?) men fra Agur, sønn til Jake fra Massa.
En annen overraskelse jeg fikk, var starten

Gud, jeg er trett,
        Gud, jeg er trett og utmattet.
   
  2 Jeg er for dum til å være mann,
        jeg har ikke vett som et menneske.
   
  3 Jeg har ikke lært visdom,
        så jeg kan ha kunnskap om Den Hellige.


Om noen hadde sitert ordene for meg og spurt hvor de stod, så hadde jeg ikke gjettet ordspråket i alle fall. Men her er de, og når sant skal sies, så har vel mange vært i slike øyeblikk...? Å kjenne seg liten og komme til kort er i alle fall noe jeg kan kjenne meg igjen i... 

Det er flere ord jeg kunne skrevet om i dette kapitlet, men jeg begynner tidlig på jobb i dag, så tiden strekker ikke helt til.
Det var likevel to ting jeg vil ta fram, det ene veldig alvorlig, det andre bare morsomt. Det er et variert kapittel må jeg si.


7 To ting vil jeg be deg om,
        dem må du ikke nekte meg før jeg dør:
   
  8 Hold falskhet og løgn langt borte fra meg,
        og gi meg verken armod eller rikdom,
        men la meg få den mat jeg trenger.
   
  9 Ellers kunne jeg bli så mett
        at jeg fornektet deg og spurte:
        «Hvem er Herren?»
        eller bli så fattig at jeg stjal
        og forbannet min Guds navn.


Jeg har ikke helt tenkt på det, at det beste er å være "midt i mellom" i så måte. 

Så det komiske, som jeg rett og slett måtte le av 
 33 For trykk på melken gir smør,
        trykk på nesen gir blod,


mm.... sant det ;-D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar