onsdag 18. januar 2017

Salme 66

Dagens salme starter med hyllingsrop 

 La hyllingsrop lyde for Gud, hele jorden,
   
  2 og syng om hans herlige navn!
        Lovsyng Guds herlighet

 3 og si til ham:
        «Hvor fryktinngytende dine gjerninger er!»
        Din makt er så stor
        at dine fiender kryper for deg.
   
  4 Hele jorden skal bøye seg og tilbe deg,
        de skal spille for deg og prise ditt navn. 
                                                      Sela


Ordet fryktinngytende fikk meg til å tenke på profeten Esekiels syner, og hans beskrivelser av det han ser... Jeg tenker også på de dommer som falt i blant dem i gamle testamentet, for eksempel i gårsdagens tekst fra kongeboken. Men om det er slike ting salmisten tenker på når han bruker ordet, det vet jeg jo ikke helt :) Det beskriver i alle fall en rystende følelse av noe slag.

Salmisten fortsetter å hylle Gud (v.8) samtidig som han også beskriver de prøvelser som Israelsfolket har møtt, men også blitt reddet ut av (v.12)

Han avslutter salmen med takkesang;
 19 Men Gud har sannelig hørt!
        Han lyttet til mitt bønnerop.
   
 20 Lovet være Gud
        som ikke avslo min bønn
        og ikke tok sin miskunn fra meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar