fredag 20. januar 2017

Ord 26

Dagens kapittel åpner med flere vers som oppgitt forteller hvor håpløs en dåre er.... Av alle versene valgte jeg ut dette;

 12 Ser du en mann som tror han er vis,
        er det større håp for dåren enn for ham.
 


Kan vel si et ord om denne selv; skrytepave!

Salomo fortsetter å skrive om en annen type, nemlig den giddalause...

 15 Den late stikker hånden i fatet,
        men gidder ikke føre den til munnen.

(da er du rimelig lat altså...)

Salomo avslutter kapitlet med å skrive om den sleipe. 
17 Lik en som tar fatt i ørene
        på en hund som løper forbi,
        er den som farer opp i sinne
        for en trette han ikke har noe med.


Litt av et knippe han har skrevet om i dag.... Fæle folk alle tre. Men om jeg er ærlig, så kan de alle tre i blant dukke opp hos meg. Men jeg håper (og tror vel heller ikke.....) at noen av dem kan beskrive meg som den jeg er fullt og helt. Det vil jeg i alle fall etterstrebe å hindre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar