lørdag 21. januar 2017

Esekiel 12

I de fleste foregående kapitlene har Esekiel sett syner. Denne gangen er det Gud som ber Esekiel selv være et syn for folket. 

3 Men du, menneske, rust deg ut som om du skal bli bortført
 5 Bryt deg et hull i veggen og bær sakene ut gjennom det, mens de ser på.  6 Du skal løfte dem opp på skulderen like for øynene på folk, og når det blir mørkt, skal du bære dem bort. Ansiktet ditt skal du dekke til så du ikke kan se landet. Slik gjør jeg deg til et tegn for Israels ætt.
 11 Og du skal si: Jeg er et tegn for dere. Det som jeg har gjort, skal skje med folket i byen. De skal føres som fanger til fremmed land

Først forstod jeg ikke dette med å bryte hull i veggen - men svaret kommer i v.12
 12 Fyrsten som er hos dem, skal ta sine saker på skulderen og dra bort når det blir mørkt. De skal bryte hull i muren og føre ham ut gjennom det. Ansiktet skal han dekke til, så han ikke kan se landet med sine øyne

Det virker som om Israel ikke bryr seg så mye om disse profetiene, De har ordtak som sier at det ikke blir noe av (v.22) eller at det er noe som skal skje langt fram i tid (v.26) og på dette svarer Gud;
 23 Nå skal du si til dem: Så sier Herren Gud: Jeg vil gjøre slutt på dette ordtaket, så de ikke skal bruke det mer i Israel. Ja, du skal si til dem at tiden nærmer seg da alt som er åpenbart i syner, skal bli oppfylt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar