torsdag 12. januar 2017

1.Tess 1

Ikke så mange vers i åpningen av dette brevet. Men det forteller en del likevel.

2 Vi takker alltid Gud for dere alle når vi nevner dere i våre bønner. 

Vi har mye å takke for, også når vi tenker på hverandre! Men om jeg alltid takker Gud...? Det kan nok hende at jeg kommer med noen hjertesukk også.. Det kan se ut som om Paulus hadde god grunn til å takke også;

 3 For vår Gud og Fars ansikt husker vi på dere og tenker stadig på hvordan deres tro viser seg i gjerning, deres kjærlighet i arbeid, og deres håp til vår Herre Jesus Kristus i utholdenhet. 

Selv hører jeg rett som det er noen hjertesukk på hvordan alt burde være. Og er jeg helt ærlig, så har jeg noen hjertesukk og ønsker selv. Både i eget liv og i menighetsliv.

Men så vet vi at Paulus selv hadde fortvilte øyeblikk også, og kom med sine formaninger. 

Likevel tror jeg starten på brevet viser litt av Paulus sine grunnholdninger. Han framelsket det gode!

Til Fillipenserne skrev Paulus (4;9)
8 For øvrig, brødre: Alt som er sant, alt som er edelt, rett og rent, alt som er verd å elske og akte, all god gjerning og alt som fortjener ros, legg vinn på det!

Fra kap.2

Paulus forteller om sin kjærlighet til menigheten i Tessalonika i dagens kapittel.

8 Vi var blitt inderlig glad i dere og ville gjerne gi dere, ikke bare Guds evangelium, men også vårt eget liv. Så mye holdt vi av dere.  

og gleden over Ordet de har tatt imot, og den kraft det gir
  13 Og derfor takker vi alltid Gud: Da dere fikk overgitt det Guds ord som vi forkynte, tok dere imot det, ikke som menneskeord, men som det Guds ord det i sannhet er. Det virker nå med sin kraft i dere som tror. 

Yess - dette er en av grunnene til at jeg leser Ordet med glede!! Den kraft og styrke det gir i oss som tror!

Også i slutten av dette kapitlet, ser vi hvor glad Paulus er i dem;

 19 For hvem skal vel være vårt håp, vår glede og vår hederskrans om ikke dere, den dagen vår Herre Jesus kommer, og vi står for hans åsyn? 20 Ja, dere er vår ære og vår glede!

Så var da også Paulus fylt av Guds kjærlighet! 



Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar