fredag 23. desember 2016

Ord 23

Fra dagens ordspråk er det et vers jeg har tøyset litt med i blant. Jeg innrømmer at jeg da tar det litt ut av sammenhengen :-) Jeg har brukt det når vi snakker om sunnere kosthold

sett en kniv for strupen
        hvis matlysten er for stor.


Men Salomo snakker selvsagt hverken om matlyst eller kosthold her. Det ser vi når vi tar med versene det hører til;

Når du sitter til bords med en mektig mann,
        så legg nøye merke til hva du har for deg,
   
  2 og sett en kniv for strupen
        hvis matlysten er for stor.
   
  3 Ha ikke lyst på hans lekre retter,
        for det kan være svikefull kost.


Det handler nok mer om "smøring" eller korrupsjon... Eller hva tror du? :-)

Rikdom man fikk av slik art, var absolutt ikke å ettertrakte. Det var rett og slett ikke verdt det, mente Salomo. Og det har han jo rett i. Det er i alle fall ikke verdt ALT

4 Strev ikke etter å bli rik
        når du må oppgi din innsikt.
   
  5 Når du ser etter rikdommen, er den borte,
        plutselig har den fått vinger
        og flyr til værs som en ørn.



De neste versene jeg siterer, er mest av sjokkerende art. Mest fordi det finnes onde mennesker som har tatt dette bokstavelig (jeg grøsser ved tanken, og har medfølelse med de som har opplevd dette...)

13 La ikke gutten mangle tukt!
        Gir du ham pryl, skal han ikke dø.
   
 14 For når du slår ham med riset,
        berger du ham fra dødsriket.


Det var nok måten de gjorde det på den gangen, og jeg regner med at Salomo snakket om å oppdra, eller la være. Salomo snakket enda mer om å ta vare på, å lære, å være rettferdig og å være god. DET er verdt å ta vare på. 

Til sist kommer også noen kloke ord om måtehold i forhold til alkohol. Eller varsomhet er kanskje det rette ordet. 

 31 Se ikke på vinen, hvor den gløder,
        hvordan den funkler i begeret,
        og hvor lett den renner ned.
   
 32 Til sist kan den bite som en slange
        og stikke som en giftig orm.
   
 33 Da ser dine øyne underlige ting,
        og du taler tull og tøv.
   
 34 Det er som om du lå midt ute på havet
        eller klynget deg til mastetoppen.
   
 35 «De slo meg, men det gjorde ikke vondt;
        de banket meg, men jeg merket det ikke.
        Når skal jeg våkne av rusen?
        Da vil jeg få tak i mer vin.»



Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar