mandag 26. desember 2016

Luk.4;1-30

Jeg ble faktisk litt overrasket av åpningen på dagens kapittel. 

"Fylt av Den Hellige Ånd vendte Jesus tilbake fra Jordan, og drevet av Ånden ble han ført omkring i ødemarken"

Jeg ble overrasket fordi jeg visste at dette kapitlet handlet om da Jesus ble fristet i ørkenen. "Fylt av Den Hellige Ånd, drevet av Den Hellige Ånd" - er ikke det da man er som sterkest og nesten uten problemer liksom...?
Nei - nettopp! Selv fylt av DHÅ er jeg et menneske her og nå, og møter på livets realiteter. Jeg er bare sterkere rustet til å takle dem da. 


Og styrke, det hadde også Jesus nå, selv etter mange dagers faste. Fylt av Ånden og fylt av Ordet.


Den neste aha-opplevelsen fikk jeg av dette verset.
13 Da djevelen var ferdig med å friste ham, holdt han seg borte fra ham for en tid

Jesus seiret over djevelen og satte ham på plass med kraft fra både Ånd og Ord. Men det er ikke no engangs dessverre. Vi må ta Guds fulle rustning på (Ef,6), og kjempe rett som det er. 

Og så kommer kapitlets høydepunkt (mener jeg)
  18 Herrens Ånd er over meg,
        for han har salvet meg til å forkynne
        et gledesbudskap for fattige.
        Han har sendt meg for å kunngjøre
        at fanger skal få frihet
        og blinde få synet igjen,
        for å sette undertrykte fri
   
 19 og rope ut et nådens år fra Herren.


Fantastiske Ord og løfter fra Gud. Fantastiske for de som tar i mot dem i tro. Det var ikke så lett for alle den gang - heller ikke i dag... dessverre.  Det er mange som ikke tror.
Men det er også ganske mange som tror - og som blir velsignet. 


Jeg ønsker deg som tilfeldigvis måtte lese dette, et NÅDENS ÅR FRA HERREN :-D Ja, Gud selv ønsker deg det også! Det er hva dette Ordet forteller.

Avslutningen på denne delen av kapitlet viser også stor styrke.

29 De reiste seg og drev ham ut av byen, ut mot et stup, ned fra fjellet der byen deres lå, for å styrte ham utfor. 30 Men han gikk midt gjennom flokken og drog bort.

Ja, det får'n si... :-) Modig og sterk!

(Del 2)

Det skjer mange helbredelser i dagens kapittel, og underlig nok skjer det på forskjellige måter. 

Til en som var besatt av onde ånder står det;
 35 Men Jesus talte strengt til ånden og sa: «Ti stille, og far ut av ham!» 

Og til en som hadde høy feber;
 39 Han gikk da bort til henne og truet feberen, så den slapp henne. 

mens andre ganger;
Han la hendene på hver enkelt av dem og helbredet dem.


Fra andre historier jeg kjenner, tenker jeg også på da Jesus lagde leire av jord og spytt (Joh 9;6) og smurte den blinde mannens øyne :-D
Alle ble helbredet, men hvordan det hele skjedde var forskjellig. Spennende.



Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar