onsdag 9. november 2016

Jer 51

Nest siste kapittel i denne profetboken. Det har vært spennende og følge profeten, men også ganske tøft. I dagens kapittel (som kan deles i to da det er over 60 vers...) er det Babylon som får gjennomgå. En konsekvens for hva de har gjort mot Israel. Det er i alle fall hva jeg aner, utfra vers 5 og vers 24

 5 Israel og Juda er ikke blitt som enker,
        forlatt av sin Gud, Herren, Allhærs Gud,
        enda deres land er fullt av skyld
        mot Israels Hellige.
24 Men mot Babylon
        og mot alle som bor i Kaldea,
        gjør jeg gjengjeld, mens dere ser på,
        for alt det onde de gjorde mot Sion,
        lyder ordet fra Herren.




Artig å lese versene 15-19, som viser hvem skaperen Gud er, kontra de støpte gullgudene som ikke kan skape noe...

15 Herren skapte jorden med sin kraft,
        han grunnla fastlandet i sin visdom
        og utspente himmelen med kyndig hånd.
   
 16 Når han tordner, bruser vannet i himmelen,
        han lar skyer stige opp fra jordens ende,
        han lar lynene blinke og regnet falle
        og sender vinden fra dens opplagsrom.
   
 17 Alle mennesker er dumme
        og uforstandige.
        Hver gullsmed må skamme seg
        over sine gudebilder,
        hans støpte bilder er løgn,
        det er ikke ånd i dem.
   
 18 Gagnløse er de, et verk som spottes,
        i regnskapsstunden er det ute med dem.
   
 19 Slik er ikke han som er Jakobs del,
        for det er han som skaper alt.
        Israel er hans egen stamme,
        Herren, Allhærs Gud, er hans navn.
 

Heldigvis kan vi få tro på GUD SKAPEREN - en levende Gud!

Fikk lyst til å sitere kong Davids Ord "Jeg løfter mine øyne opp mot fjellene, hvor skal min hjelp komme fra? Min hjelp kommer fra Herren, han som skapte himmel og jord! (Salme 121)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar