onsdag 26. oktober 2016

Salme 58

Jeg måtte faktisk le litt (enda det ikke passet.... hm) da jeg leste denne salmen. For jeg hadde nettopp lest et kapittel i kongeboken (2.Kong.3) som handlet om krig og vold... og jeg tenkte "jeg tar med meg en salme også i dag, det vil gjøre godt"

...også viser det seg at denne salmen gikk i samme stil. Den er i alle fall ærlig, og uttrykker følelser salmisten følte akkurat da. Hvem vet hva han hadde møtt akkurat her...? 

  7 Gud, knus tennene i deres munn,
           Herre, bryt løvenes tanngard i stykker!


11 Den rettferdige skal glede seg
          når han ser at han får hevn.
          Han skal vaske føttene
          i de urettferdiges blod.

 12 Da skal menneskene si:
          «Ja, den rettferdige får sin lønn.
          Det finnes en Gud som dømmer på jorden.»


Hvem skulle trodd at jeg kom til å sitere slike vers ja... 

Til Gud kan man komme med ALT, ærlige bønner full av følelser.
Men bibelen advarer også mot å bli værende i slike følelser. "La ikke bitterhet slå rot" sier bl.a. Paulus. Det er altså lov å kjenne på den og uttrykke den, men det er viktig å ikke bli værende i den!


Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar