torsdag 13. oktober 2016

Salme 57

Dagens salme er en fantastisk salme.  David er i en fortvilt situasjon, Virkelig fortvilt, og han har all grunn til både å være redd og så absolutt frustrert. Der var han, salvet til å bli konge. Også må han flykte for livet, nettopp for han som nå sitter med kongemakta.
På flukt inn i ørkener og huler er han heller ikke trygg, pga alle rovdyr.

David roper til Gud og forteller det akkurat som det er. Han roper til en Gud har TROR på, og som han virkelig setter sin lit til. Og der, midt i sin frykt og uro, blir han møtt av sin Gud. En Gud som gjør under på innsiden av David.

 8 Gud, mitt hjerte er rolig,
        ja, rolig er mitt hjerte.
        Nå vil jeg synge og spille.
   
  9 Våkn opp, min sjel,
        harpe og lyre, våkn opp!
        Jeg vil vekke morgenrøden.
   
 10 Jeg vil prise deg blant folkene, Herre,
        lovsynge deg blant folkeslag.
   
 11 Stor er din miskunn, til himmelen når den,
        til skyene rekker din trofasthet.
   
 12 Vis deg høy over himmelen, Gud,
        vis din herlighet over hele jorden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar