lørdag 29. oktober 2016

Ord 18

Vi hører jo en del om at det å baktale er synd. Det vet alle, og likevel faller vi alle i det - mer eller mindre....  Jeg lurer også på om det er slik at vi alle også kjenner noen som er mye verre på akkurat dette....? hm.. 

I dagens Ord var det ikke baktaleren som fikk høre av kong Salomo. Det var faktisk oss som lytter til baktaleren. 
 8 Ord fra en baktaler er som lekre retter,
          de glir ned i magen.


En liten tankevekker til alle oss som avskyr baktalelse kanskje...?
Å høre på baktalelser vekker nysgjerrigheten - men om jeg er ærlig, så smaker den ikke alltid som lekre retter. Det hender også at jeg blir virkelig lei meg når jeg merker hvordan mange er mot hverandre og snakker om hverandre.


Salomo har likevel et poeng. Det er ikke bare baktaleren som har et ansvar. Det har også vi som velger å lytte til den.

Noen kloke ord til som jeg velger å trekke frem fra dagens Ord; 
 9 Den som forsømmer arbeidet sitt,
          er bror til den som ødelegger.


 21 Tungen har makt over død og liv,
          de som gjerne bruker den, får smake frukten.

Jeg ber og håper at min tunge taler mye, mye mer liv enn død.... 


Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar