fredag 21. oktober 2016

Ord 17

Noen gullkorn fra dagens kloke ord fra kong Salomo

Et tørt stykke brød i ro og fred
        er bedre enn festmåltid med trette i huset.


 6 Barnebarn er de gamles krone,
        fedrene er barnas stolthet.


  9 Den som dekker over skyld, legger vinn på vennskap,
        den som farer med sladder, skiller venn fra venn.


 22 Glede i hjertet gir god helse,
        mismot tærer på marg og ben.


Ordet som traff litt ekstra i dag, var dette enkle sitatet;
 løgneren hører på snakk som skader.

Det handler ikke bare om å lytte til andres løyner. Det handler også om egne tanker.

For noen år siden leste jeg en bok som het "Tror du sannheten om deg selv?" Den handlet om akkurat dette, at det er lett å tro på løgner om seg selv. "Jeg er ikke bra nok, jeg duger ikke, jeg kan så lite, jeg bare feiler osv" Det handlet ikke om å lukke øynene og late som om alt var ok. Det handlet om å finne ut hva som faktisk var sant! For om jeg lyttet til løgnen for lenge ville den som Salomo skrev, skade meg.


Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar