onsdag 5. oktober 2016

Mark 16

Siste kapittel i denne boken, som avslutter med Jesu oppstandelse og hans formaning til disiplene. Jeg tok meg i å være litt forundret over at han valgte akkurat disse ordene... men det er kanskje fordi jeg leser dem med MINE øyne, inn i min tid? Eller at jeg går glipp av noe kanskje?

15 Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle mennesker!16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt. 17 Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene; og om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem. De skal legge hendene på syke, så de blir friske.»

Gå ut og forkynn 
- den er jeg med på. 
Tror og blir døpt
- ja den kjenner jeg også igjen
Disse tegn skal følge
- det er her jeg ramler litt ut. Kanskje først og fremst fordi flere av disse tegnene mangler hos meg. Men jeg forundres også over at han tok så i, med slanger og dødelig gift.
Men så kommer jeg på at mange av de Jesus snakket til der og da, de ville bli forfulgt og truet med akkurat slike ting. Jesus snakket tro inn i deres hjerter.


Jeg har det så alt for godt, så behovet for disse tegnene er ikke helt der. Eller dvs, behovet er nok der, men ikke slik at jeg desperat søker det. 

Tilgi meg Gud, både for at jeg ikke søker dette mer bevisst... og for at jeg ikke er enda mer takknemlig for hvor godt jeg har det. Visst tenker jeg på det i blant, men det ER fort gjort å glemme...


Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar