torsdag 8. september 2016

Mark 15

Et sterkt kapittel i dag, med mye å hente

Det haglet med anklager mot Jesus, og som vi hørte i forrige kapittel, så var anklagene falske. Likevel er Jesus helt taus. Ikke ett ord for å forsvare seg selv...

Først tenkte jeg at dette var stort fordi han selv var REN. Men så kom jeg på at han nå bar all verdens synd på sine skuldre - for deg og meg. Det gjør det enda større!

Det neste som skjer, er at Pilatus velger sin popularitet framfor å stå for hva han egentlig mener... Han følger folkets krav, og den skyldige morderen Barabbas får bytte plass med den uskyldige Jesus.

Skulle vært spennende å høre et intervju med Barabbas! Hvordan gikk det med ham? Han som var dømt til døden, men som plutselig fikk leve pga Jesus.


Når jeg leser om alle disse som spottet Jesus, så er det også med undring. Tenk om de hadde visst?! Her er hva de så;
 29 De som gikk forbi, ristet på hodet og spottet ham: «Nå, du som river ned templet og bygger det opp igjen på tre dager! 30 Frels deg selv og stig ned av korset!» 31 På samme måte gjorde også overprestene og de skriftlærde narr av ham og sa til hverandre: «Andre har han frelst, men seg selv kan han ikke frelse!32 La nå Messias, Israels konge, stige ned av korset, så vi kan se og tro!» Også de som var korsfestet sammen med ham, hånte ham.

De ante ikke hva grunnen var til at han ikke frelste seg selv... Det er det fortsatt mange som ikke vet.
Herre, jeg ber spesielt for mine rundt meg, av venner og familie som ikke SER hvem du er, og hva du er. Som ikke ser din kjærlighet og lengsel etter dem. Jeg ber også for meg og andre som tror. Herre, hjelp oss så vi på en enda bedre måte kan gjøre at du syntes! Så de kan se deg!

 38 Og forhenget i templet revnet i to, fra øverst til nederst. 39 Da offiseren som stod rett foran ham, så hvorledes han utåndet, sa han: «Sannelig, denne mannen var Guds Sønn!»
At forhenget revnet fra øverst til nederst, og akkurat i templet er også et under jeg har hørt prekt over noen ganger. Gud åpnet veien helt fysisk også! Et forheng som visstnok er både stort og tykt.

Her var det også en som så Jesus.

En bok som gjorde inntrykk på meg allerede som tidlig tenåring, var "Jeg så ham død" av Lloyd C. DouglasRiktignok en roman fantasert rundt denne soldaten som oppdaget Jesus, men likevel sterk. Om Josef

  43 Josef fra Arimatea, en høyt aktet rådsherre, som selv ventet på Guds rike, våget seg da inn til Pilatus og bad om å få Jesu legeme. 

 Om Josef var en av de som fikk se hvem Jesus egentlig var, det vet jeg ikke. Men han var i alle fall blant de som hadde ventet og håpet! Jeg håper han var blant de 500 som ble vitne til Jesu oppstandelse :) At han fikk styrket sin tro.

Fikk lyst til å avslutte med Jesus bønn for oss. Hele Joh 17 er verdt å lese! Men jeg velger ut disse versene her;

 20 Jeg ber ikke bare for dem, men også for dem som ved deres ord kommer til tro på meg. 21 Jeg ber at de alle må være ett, likesom du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg. 22 Jeg har gitt dem den herlighet du har gitt meg, for at de skal være ett, likesom vi er ett: 23 jeg i dem og du i meg, så de helt og fullt kan være ett. Da vil verden skjønne at du har sendt meg, og at du har elsket dem slik du har elsket meg. 

Refleksjoner fra 2020 her 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar